Romantiek in perspectief

Eind 18e eeuw ontstond de Romantiek in de Westerse cultuur. De naam Romantiek werd ontleend aan de Middeleeuwse romances, verhalen waarin feilbare mensen de droom van volmaaktheid najagen.

De romantiek vormt een reactie op de Verlichting, een stroming waarin rationaliteit het belangrijkste uitgangspunt is. In de Romantiek gaat het om de subjectieve ervaring. Introspectie, intuïtie, emotie, spontaniteit en verbeelding zijn leidend voor de romantische mens. De eigen persoonlijkheid staat voorop. In de romantische literatuur lijkt de geliefde onbereikbaar of slaat het noodlot toe op het moment dat het geluk binnen handbereik is.

De meeste boeken met een happy end worden gerangschikt onder de kasteelromans. De Literatuur lijkt het patent te hebben op onmogelijke liefdes die slecht aflopen. Daarnaast zijn er ook zeer korte, vaak ondeugende, romantische verhalen en liefdesverhalen in stripvorm. Onder Overspel en Verleiding staan twee covers uit een Amerikaans stripblad uit 1950 en de poster van de film Niagara met Marilyn Monroe, Joseph Cotton en Jean Peters uit 1953. De afbeeldingen geven goed weer hoe in die tijd man-vrouw verhoudingen gezien werden en welk uiterlijk men aantrekkelijk vond. Over de tijd heen lijkt hierin weinig veranderd te zijn.

Klik op de onderwerpen waarover je meer wilt lezen.

 

Kuisen van teksten

Een schooldirecteur in Florida moest afgelopen week gedwongen ontslag nemen, omdat ze leerlingen ‘pornografisch’ materiaal had getoond tijdens een les over de Renaissancekunst. Het ‘pornografische’ materiaal bestond uit een foto van het wereldberoemde standbeeld ‘David’ van Michelangelo. We kunnen hierom grinniken, maar de treurige waarheid is dat ouders die hun kinderen (of zichzelf?) niet bloot willen stellen aan ‘seksualiteit’, zich nu gesteund voelen door een wet die seksuele opvoeding verbiedt op openbare scholen.  De gouverneur van de staat Florida Ron DeSantis van de Republikeinse partij speelt hierin een leidende rol. Hij is charismatisch, ziet er goed uit, is belust op macht, hoogmoedig, efficient, populistisch en heeft veel volgelingen. Waar doet dit jullie aan denken? Juist, aan de kenmerken van een superschurk.

Lees meer »

Literair Verleiden

In 'The picture of Dorian Gray' toont Oscar Wilde wat verleidingskunst is. Ook Theo Holman heeft zich door hem laten inspireren (https://www.groene.nl/artikel/mooie-praatjes-vullen-gaatjes) voor de vraag hoe je literair kunt verleiden. Zijn antwoord: “mooie praatjes helpen, maar je moet ze vatten in paradoxen en stellingen, en je moet uiterst vaag zijn, dus veel woorden als passie, hartstocht, ziel, zinnen, et cetera, et cetera gebruiken, woorden waarmee je alle kanten op kunt omdat ze toch niets betekenen. Literair verleiden is de ander verwarren, en die verwarring roep je op door verwarrend te spreken, maar helder te schrijven.”

Lees meer »

Verleiding en Manipulatie

Opheffer noemt de eerste twee hoofdstukken van The picture of Dorian Gray een handleiding voor verleiden (https://www.groene.nl/artikel/mijn-oscar). Nieuwgierig door deze observatie pakte ik het boek dat ik ooit, ik weet niet meer hoelang geleden, heb gelezen. Mijn herinnering aan het verhaal bleek bijna uitgewist en ik las de hoofdstukken als waren ze nieuw.

Lees meer »

Slechteriken in Boeken 2

In mijn zoektocht naar slechteriken in boeken zag ik op Wikipedia een interessant overzicht van de kenmerken van super schurken (https://nl.wikipedia.org/wiki/Superschurk). Een selectie hieruit op basis van de slechteriken die het meest genoemd worden:

Lees meer »

Slechteriken in Boeken

Op zoek naar personages die ‘op lijstjes’ verschijnen, kwam ik de ‘slechteriken’ tegen. Nogal wat auteurs hebben zich het hoofd gebroken over de populariteit van slechteriken. Volgens Heinz Helle in The Guardian (https://www.theguardian.com/books/2016/mar/02/top-10-hateful-characters-you-love-in-literature) zorgen slechteriken ervoor dat we ons beter voelen over onszelf.  “Ik weet niet of het de schuld van Freud of Luther is, maar om de een of andere reden inspireren perfecte mensen schrijvers niet meer. Ze frustreren ons. We willen niet gemotiveerd zijn om betere mensen te worden. We willen er zeker van zijn dat we goed zijn zoals we zijn. Daarom houden we van hatelijke personages in de literatuur. Want hoe meer ze in hun gedrag van ons verschillen, hoe beter we ons voelen over hoe we zijn. En hoe meer we ze kunnen vergeven. En in het onwaarschijnlijke geval dat we hun haatdragende eigenschappen delen, kunnen we onszelf nog steeds vergeven. Want dan weten we dat we niet alleen zijn met onze gebreken.”  

Lees meer »

Obese personages in boeken

The whale is een indrukwekkende film over een obese online-docent die zichzelf letterlijk dood eet. Met zijn schitterende stem en passie voor schrijven inspireert hij zijn studenten. Zij horen alleen zijn stem, zij zien hem niet doordat hij zijn camera heeft uitgezet.

Lees meer »

Fictoseksualiteit of Liefde voor een Fictief Figuur

Vandaag las ik in Z! een intrigerend verhaal over Japanse mannen èn vrouwen die innige relaties met fictieve figuren hebben. In het artikel wordt aandacht geschonken aan Akihiko Kondo. “Kondo is een gewone Japanse man, hij is vriendelijk en makkelijk in de omgang. Hij heeft vrienden, een vaste baan en draagt een stropdas naar zijn werk. Maar in één ding wijkt hij af: Kondo is getrouwd met een fictief personage.”

Lees meer »

Kerst, Romantiek en Literatuur

Kerst is voor velen het romantische feest bij uitstek. Men kleedt zich mooi, het huis is opgetuigd met een kerstboom, er hangen ballen en slingers in, lichtjes glinsteren. Als men op kerstavond naar de kerk gaat, overheerst ook daar een feestelijk gevoel, het kind is geboren, de drie koningen brengen hun geschenken, een blije toekomst gloort. Op kerstochtend liggen er cadeaus onder de boom, geliefden hebben elkaar goed bedacht, kinderen lachen, er volgt een kerstontbijt met een speciale stol vol noten en vruchten. ’s Avonds is er een kerstdiner.

Lees meer »

Romantiek, Seks en Literatuur

Naar aanleiding van de opmerking van Kees ’t Hart dat in triviale literatuur, liefdesromans zoals hij deze noemt, seks een duidelijke rol heeft gekregen, vroeg ik me af of romantiek en seks in de literatuur samengaan. Vanuit romantiek, met erotiek als bruggetje, kan seks een logisch gevolg zijn. Maar kan seks in een romantische scène plaats vinden?

Lees meer »

Pleidooi voor pulp

Kees ’t Hart las voor zijn boek Pleidooi voor pulp zo’n zestig liefdesromans en vertelt in de VPRO Gids nummer 49 (3 t/m 9 december 2022) dat hij dankzij zijn moeder al op jonge leeftijd triviale literatuur of liefdesromans las en daarvan genoot.

Lees meer »

Marcel Proust Springlevend

Vandaag, 18 november 2022, is het 100 jaar geleden dat Marcel Proust (https://nl.wikipedia.org/wiki/Marcel_Proust) is overleden. Hij wordt gerekend tot een van de grootste schrijvers uit de wereldliteratuur. Zijn belangrijkste werk, “A la recherche du temps perdu”, is door Thérèse Cornips in het Nederlands vertaald als “Op zoek naar de verloren tijd”. Het boek beslaat zeven delen en zo’n 3000 pagina’s.

Lees meer »

Romantiek in Boeken

In veel literair/romantische boeken zijn er verwikkelingen tussen potentiële geliefden, lijkt de geliefde onbereikbaar (The great Gatsby), is deze ook onbereikbaar (Norwegian Wood) of speelt de hartstocht na vervulling geen belangrijke rol meer (Een liefde van Swann). De verliefdheid, emoties en ontwikkelingen van de personages geven de lezer herkenbaarheid en inzicht. In nogal wat boeken is er ook sprake van een erotische aantrekkingskracht, maar dinertjes bij kaarslicht, wandelingen bij zonsondergang, mooie kleding en een huwelijk spelen vooral een rol in de oudere literatuur (Pride and Predjudice). Net als in de oudere literatuur is in romantische novellen of kasteelromans de man dikwijls rijk, heeft hij een beschermende rol of is hij de redder in nood van een mooie vrouw die in de problemen zit. Belangrijk voor veel lezers is het ‘feel good’ gevoel na afloop.

Lees meer »

Wat is romantisch

Romantiek is de gemoedstoestand van mensen die op emotioneel en/of erotisch vlak geestverwantschap ervaren met elkaar, aldus Wikipedia  (https://nl.wikipedia.org/wiki/Romantiek_(stemming)). De schrijver voegt hieraan toe: "Deze gemoedstoestand kan opgeroepen worden door een context die beide personen stimuleert exclusieve aandacht aan de ander te besteden en waarin beiden zich behaaglijk voelen."

Lees meer »