Het geheim van goede openingszinnen

Gepubliceerd op 15 februari 2024 om 15:59

De meeste lezers beginnen bij de eerste zin als ze een boek pakken en de kans is groot dat ze het boek wegleggen als deze zin niet boeit. Veel uitgevers schijnen hetzelfde te doen. Wat is het geheim van een goede openingszin? Wat maakt een openingszin tot een trekker, letterlijk? Om het antwoord op deze vraag te vinden heb ik ChatGPT geraadpleegd, gegoogeld en openingszinnen van mijn favoriete boeken herlezen.

De volgende kenmerken kwam ik tegen:

1. Een goede openingszin maakt nieuwsgierig. Hij roept vragen op of stelt iets verrassends dat een snaar bij de lezer raakt. Donna tart geeft hier een mooi voorbeeld van in haar roman De verborgen Geschiedenis : “De sneeuw in de bergen begon te smelten en Bunny was al weken dood voordat we de ernst van onze situatie begonnen in te zien.”  

Andere voorbeelden zijn: 

“There was no possibility of taking a walk that day.” (Charlotte Brontë, Jane Eyre).

“Would you rather love the more, and suffer the more, or love the less, and suffer the less? That is, I think, finally, the only real question.” (Julian Barnes, The Only Story).

  1. De openingszin roept een emotionele reactie op.

“Vele jaren later, staande voor het vuurpeloton, moest kolonel Aureliano Buendía denken aan die lang vervlogen middag, toen zijn vader hem meenam om kennis te maken met het ijs.” (Gabriel García Márquez, Honderd jaar eenzaamheid).

"Ten days after the war ended, my sister Laura drove a car off a bridge." (Margaret Atwood, The Blind Assassin (De blinde huurmoordenaar).

  1. De beschrijving is beeldend en geeft de sfeer van het werk weer.

"In my younger and more vulnerable years, my father gave me some advice that I've been turning over in my mind ever since." (F. Scott Fitzgerald, "The Great Gatsby").

“It was as if a curtain had fallen, hiding everything I had ever known.” (Jean Rhys, Voyage in the dark).

“Misschien komt het door de sneeuw dat ik me ’s morgens al zo moe voel.” (J. Bernlef, Hersenschimmen).

  1. Er is een korte, intrigerende beginzin.

“De portier is een invalide.” (W.F. Hermans, Nooit meer slapen).

“Alice Della Rocca haatte de skilessen.” (Paolo Giordano, De eenzaamheid van de priemgetallen).

  1. Personages worden op een geheimzinnige manier geïntroduceerd.

“Hij was een oude man, die in zijn eentje viste in een eenmansboot in de Golfstroom, en dat deed hij nu al vierentachtig dagen zonder een vis te vangen.” (Ernest Hemingway, De oude man en de zee).

“Het was nog donker, toen in de vroege morgen van de tweeëntwintigste december 1946 in onze stad, op de eerste verdieping van het huis Schilderskade 66, de held van deze geschiedenis, Frits van Egters, ontwaakte.” (Gerard Reve, De Avonden).

“Ik was zevenendertig en zat vast in mijn stoel in een Boeing 747.” (Haruki Murakami, Norwegian Wood).

 

Wie meer wil lezen over het belang van openingszinnen en hoe deze te formuleren verwijs ik graag naar https://www.schrijfvis.nl/eerste-zin/ en https://schrijvenonline.org/nieuws/leer-deze-9-lessen-van-bekende-openingszinnen.

Meer voorbeelden van bijzondere openingszinnen kun je vinden op mijn Instagramaccount https://www.instagram.com/romantiekenrelaties/

Op veel lijstjes staat de openingszin uit Anna Karenina van Tolstoj bovenaan: “Alle gelukkige gezinnen lijken op elkaar, elk ongelukkig gezin is ongelukkig op zijn eigen wijze.”

Ik vraag me wel af of deze zin ook tot de beroemdste van de wereldliteratuur was gerekend, als Tolstoj niet zo’n prachtig (romantisch!) boek had geschreven.

           

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.