Inleiding

Met genoegen maakt de redactie van de Website Romantiek en Relaties in Verhalen de prijswinnaars van de schrijfwedstrijd Date-Leed bekend. In totaal ontvingen we 50 inzendingen, 34 korte verhalen en 16 gedichten. Onder de inzenders bevonden zich 35 vrouwen en 15 mannen.

De redactie was tevoren al nieuwsgierig naar het aantal en het type inzendingen dat we zouden krijgen. Uit onze eigen sociale omgeving weten we hoeveel er gedatet wordt en ook hoe vaak dit op een teleurstelling uitloopt. We verwachtten daarom veel inzendingen en waren hier ook wat huiverig voor. Konden we dit wel aan? Het aantal inzendingen was echter lager dan we gehoopt (en gevreesd) hadden. Nu we alle inzendingen gelezen en beoordeeld hebben, moeten we concluderen dat het waarschijnlijk niet heel makkelijk was om date-leed in een literair kader te gieten. Zo bleken 13 van de 50 inzendingen niet over date-leed te gaan, maar over relatieleed of verlangen naar de ware geliefde. Ook waren er verschillende date-verhalen met een goed einde. In een enkel geval was er echter sprake van zoveel voorafgaand leed, dat we het goede einde door de vingers hebben gezien.

We vermoeden dat het zelf ondervonden hebben van date-leed auteurs heeft verleid tot het schrijven van een persoonlijk verhaal. Desondanks hebben we ook deze inzendingen met waardering voor de openheid over het eigen leed en herkenning hiervan gelezen. In die zin bestaat de redactie uit ervaringsdeskundigen.

De inzenders die wel in staat waren date-leed in een literair kader te plaatsen hebben knap werk verricht. Deze auteurs waren in staat boven de materie te staan of een zodanige context te kiezen dat het verhaal de eigen ervaring oversteeg. Met plezier hebben we verder verschillende fictieve verhalen gelezen.

Vanwege de hoge kwaliteit van deze inzendingen hebben we besloten om niet alleen de verhalen/gedichten van de drie prijswinnaars te publiceren, maar ex aequo ook de verhalen van de nummers vier tot acht te plaatsen op ons Literair Podium.

Van tevoren hadden we bepaald dat we de verhalen en gedichten zouden beoordelen zonder enige kennis van de auteurs. Nadat de prijswinnaars bekend waren, hebben we hen gevraagd om een korte bio te schrijven over henzelf en hun schrijverschap. Onderaan ieder verhaal staat deze bio. Dit geldt ook voor de nummers vier tot acht.

Voordat we overgaan naar het juryrapport, willen we graag een inkijkje geven in het soort inzendingen en de rol van ‘date-leed’ hierin. We hebben hiervoor een onderscheid gemaakt in het thema van de inzendingen en het motief van de personages in het verhaal of gedicht. Een gedicht en/of verhaal kan meer dan één thema of motief hebben.

In het overgrote deel van de verhalen en gedichten bleek teleurstelling in de date een belangrijke variabele te zijn (36x), maar ook bedrog kwam veel voor (10x). In een klein aantal stukken speelden overspel (3x), beroving (2x) en moord (2x) een rol. We waren ook benieuwd welke motieven de personages hadden voor hun date-avonturen. Het vaakst was dit een zoektocht naar liefde (17x), een vaste relatie (9x) en sex (7x). Een enkele keer was het motief vriendschap, geld, wraak, schaamte en/of avontuur.

 

Het juryrapport

De jury heeft alle inzendingen beoordeeld op originaliteit en literair gehalte. Daarnaast hebben we gekeken naar de mate waarin het verhaal boeide, de spanningsboog en het taalgebruik. Ook de mate waarin naar ons idee ‘date-leed’ goed werd gekarakteriseerd speelde een rol. Aan de hand hiervan hebben we de beste drie inzendingen gekozen.

Zoals hierboven al gesteld, hebben we alle inzendingen anoniem beoordeeld. Tot onze grote verrassing bleken de drie prijswinnaars allen man en ook nog alledrie uit Vlaanderen afkomstig te zijn.

Een primeur is bovendien dat we voor het eerst een gedicht bij de beste drie inzendingen hadden! En dat de dichter meteen de eerste prijs heeft gewonnen.

We willen hierbij de nummers 1, 2 en 3 van onze schrijfwedstrijd over Date-Leed van harte feliciteren met hun mooie gedicht en verhalen.

 

Nummer 1

Rendez-vous-blues van Matthias van de Velde vonden de juryleden de beste bijdrage. Prachtig gedicht, fantasievol, mooi taalgebruik. Er zijn veel zinnen in dit gedicht die zich niet meteen prijsgeven. Misschien omdat het “onzinnetjes” zijn. Maar het geheel werkt wel goed. Het gedicht roept vragen op bij de lezer. Geeft de donkere stemming van de afgewezene uitstekend weer. Kortom echte blues.

Nummer 2

Een zwarte dag van Wilfried Vanneste is een goed geschreven, geladen verhaal. Het taalgebruik is zeer 'barok' en gedreven. Er is een stortvloed van beelden, die zeer effectvol is, soms bijna adembenemend is. Een talent! Plot is prachtig ingevlochten en "cliché-vrees" slim gebruikt. Dit bijzondere verhaal heeft twee pijlers: de kans om een nooit uitgedoofde (homo-erotische) liefde nieuw leven in te blazen en anti-racisme. 

Nummer 3

Dinsdag-date van Roger Arinx  is een origineel verhaal met een verrassend plot. Het verhaal beeldt heel fraai de kloof tussen man en vrouw uit twee verschillende 'werelden' uit. Het spelen met hedendaags 'slang' is leuk en geestig. De lezer wordt meegevoerd in het verhaal. De personages zijn intrigerend. Het is knap geschreven en heeft adequaat taalgebruik, mooie zinnen en adequate beschrijvingen van de omgeving.

Hieronder hebben we het gedicht en de verhalen van de drie prijswinnaars geplaatst. Onderaan ieder stuk staat een korte bio van de prijswinnaar. We wensen iedereen veel plezier toe met het lezen van deze originele en mooie verhalen.